Rekken voor je workout: een do or don't?

 

Een grote groep sporters rekt de spieren voordat ze aan hun workout beginnen. En niet alleen in de sportschool gebeurt dit. Bij bijna alle sporten wordt er begonnen met een warming up waar het rekken van de spieren deel van uitmaakt. Vanaf de jaren 70 is dit voor veel sporters een vast ritueel. Rond deze tijd werden er namelijk onderzoeken gepubliceerd die voorschreven dat het rekken van je spieren een positief effect heeft op je lichaam; het zou onder andere blessures voorkomen.

 

Voorbereiding

Je rekt je spieren om ze langer te maken en om aan je lichaam aan te geven dat het op het punt staat om belast te worden. De meest gebruikte vorm van rekken is het statisch rekken waarbij je je spieren langzaam op lengte brengt. Dit kan je vrijwel bij elke spier toepassen. 

 

Maar draagt rekken nou echt bij aan het verbeteren van je sportprestatie en het voorkomen van blessures? Het simpele antwoord is nee. Er is in de afgelopen 30 jaar geen onderzoek gepubliceerd waar dit verband wordt aangetoond. Je spieren worden ook niet langer door ze vaak te rekken. Toch merk je dat hoe vaker je rekt hoe leniger je lijkt te worden. Dit komt omdat je lichaam went aan de pijn die gepaard gaat met rekken. Je rekt dus niet je spier op maar je pijngrens. 

 

Dus nooit meer rekken?

Daarop is het simpele antwoord ook nee. Rekken heeft geen bewezen positief effect op je lichaam maar ook geen bewezen negatief effect. En voor heel veel sporters is rekken ook een mentale kwestie; het idee dat je je spieren en daarmee je lichaam voorbereidt op de belasting voelt goed. En wanneer dit goed voelt werkt het toch als positief effect door op je prestatie. Je kunt het vergelijken met het placebo effect. Dus wanneer jij je prettig voelt bij een aantal stevige rekoefeningen voordat je begint met je workout moet je dit vooral blijven doen!