Versla spierpijn

Heb je vaak last van spierpijn na een stevige sportsessie? Lees hier hoe je er zo snel mogelijk weer vanaf komt!

 

Eiwitten

Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren sneller herstellen. De aminozuren die in eiwitten zitten zorgen voor een sneller en natuurlijk herstel. De aminozuren zullen de scheurtjes in je spier opvullen wat het herstel bevordert.

 

Water

Drink voldoende water en thee. Door te hydrateren blijven je spieren soepeler en zullen ze minder snel stram en pijnlijk aanvoelen.

 

Koude douche

Een ijskoude douche bevordert het herstel. Er zijn voetbalclubs waarbij de spelers na afloop van de training een minuut in een ijsbad moeten zitten. Het is even afzien maar het heeft een positief effect op de snelheid waarmee je lichaam en de spieren herstellen.

 

Cooling down

Een actieve manier van herstellen in de vorm van joggen, rekken of stretchen zal er voor zorgen dat je een dag later minder last hebt van je fysieke inspanning. Wanneer je direct van actief naar passief gaat zullen je spieren in de passieve houding verkrampen. Dit verergert de spierpijn in de dagen die volgen. Met een fysiek herstel zullen je spieren minder verkrampen waardoor je sneller herstelt.

 

Een goede nachtrust

Tijdens je slaap maakt je lichaam testosteron aan. Deze lichaamseigen stof helpt het herstel van je spieren te bevorderen. Door een nacht goed te slapen zul je je fitter en uitgeruster voelen en zullen je spieren zich een dag later minder laten gelden zodat jij weer optimaal kan presteren!