Walnoten: nood(t)zakelijke toevoeging aan je huidige voeding

De eerste sporen van walnoten in menselijke voeding dateren van ruim 8000 jaar geleden. Er zijn resten gevonden in Europa (Frankrijk) maar ook in voormalig Persië. Dat betekent dat onze voorvaderen al door hadden hoe gezond deze noot is! 

 

Voedingswaarden

Walnoten bevatten onverzadigde vetten. Dat betekent dat ze helpen je cholesterol te verlagen en om je hart- en bloedvaten goed te functioneren. De essentiële vetzuren die aanwezig zijn in de walnoot zorgen voor een verbeterde opname van calcium wat leidt tot sterke botten. En het hoge gehalte aan eiwitten zorgt ervoor dat het een goede toevoeging is op een vegetarisch dieet. Het functioneert als vleesvervanger. In 100 gram walnoten vind je onder andere:

- 15 gram eiwitten

- 8 gram vezels

- 12 gram koolhydraten

- vitamine B11 en C, kalium, fosfor en magnesium. 

 

Verrijk je dieet

Hoe zorg je ervoor dat je elke dag aan 100 gram walnoten komt? Easy, elke maaltijd leent zich om verrijkt te worden met walnoten:

 

Ontbijt

Voeg een handje walnoten toe aan je yoghurt. Voeg tevens een fruit toe voor extra vitaminen en om je ontbijt wat zoeter te maken.

 

Tussendoortje

Een handje walnoten is een prima tussendoortje! Het stilt de honger en geeft je extra energie.

 

Lunch

Gebruik stukjes walnoot als topping op een salade.

 

Avondeten

Bak de walnoten mee met je kipfilet. Je kan zelfs fijngesneden walnoten toevoegen aan je stamppot voor meer smaak en een betere bite.