Afvallen

afvallen informatie fitness workout

Voor zowel mannen als vrouwen is afvallen een belangrijke reden om naar de sportschool te gaan. Zo'n 40% van de mannen en maar liefst 65% van de vrouwen zegt momenteel een dieet te volgen. 

 

Bij afvallen gaat het al snel over voeding. Logisch natuurlijk omdat we die overtollige kilo's op enig moment zelf via eten en drinken in onze mond hebben gestopt. Maar het juiste trainingsschema kan de resultaten die je boekt met bewust omgaan met voeding enorm versnellen!

 

Waar moet je in de sportschool op letten als je wilt afvallen? Cruciaal is het aantal herhalingen dat je per set maakt en het gewicht dat je hiervoor gebruikt. Idealiter bestaat een set uit minimaal 12 herhalingen. Wanneer je minder dan 12 herhalingen maakt verschuift je focus naar het opbouwen van spiermassa en spierkracht in plaats van afvallen. Het ideale traingewicht hiervoor is 0% - 75% van je maximale traingewicht. 

 

Om je hartslag hoog te houden en je vetverbranding op volle toeren te laten draaien is het belangrijk om niet te lang te rusten. 30 seconden is voldoende. Rust absoluut niet langer dan 60 seconden om je workout zo effectief mogelijk te laten zijn. Samenvattend, een trainingsschema met als doel afvallen:

 

- 3 - 4 sets per oefening

- minimaal 12 herhalingen per set

- 0% - 75% van je maximale traingewicht (0% betekent dat je alleen je lichaamsgewicht gebruikt)

- rustperiode van maximaal 1 minuut


Trainingsschema's om af te vallen

Trainingsschema trainingsschema's workout workoutschema afvallen