Definitielijst

definities jargon termen fitness workout

Amino's, bulk, compound oefeningen... zoals elke sport kent ook de fitnesswereld haar eigen jargon en termen. Het kan voor een beginnende sporter verwarrend zijn wanneer je deze termen voor het eerst hoort. Daarom is hieronder een lijst met veel gebruikte termen opgesteld inclusief de betekenis. Als je deze termen vanaf nu in de gym hoort weet je waar het over gaat!


Rep: dit is de Engelse afkorting voor repetition, wat herhaling betekent. Een herhaling geeft aan hoe vaak je een beweging per oefening uitvoert. Een oefening bestaat dus per definitie uit minimaal 1 rep (herhaling). Na het uitvoeren van een set aan herhalingen is er een rustmoment.

 

Set: een set is een verzameling van herhalingen. Het aantal sets per oefening geeft aan hoeveel series (sets) aan herhalingen je uitvoert. Een set kan bestaan uit 12 herhalingen en een oefening uit 4 sets. 

 

1RM: RM staat voor Repetition Maximum. 1RM geeft aan hoe zwaar je maximaal kunt trainen om 1 herhalingen uit te kunnen voeren. Het geeft je maximale kracht per oefening aan. Deze informatie wordt vaak gebruikt als basis voor het opstellen van trainingsschema's.

 

Dumbbell: dit is een gewicht in de vorm van een kleine stang met aan weerskanten gewicht. Het valt in de categorie freeweights. 

 

Barbell: dit is een gewicht in de vorm van een lange stang waar aan weerskanten gewichtsschijven bevestigd kunnen worden. Een officiële olympische stang weegt 20kg.  

 

Bulk: bulken is een term die aangeeft dat een sporter extra veel en zwaar eet om massa aan te komen. Bulken gebeurt vaak in de winter. Bulken zorgt voor gewichtstoename maar gaat ook gepaard gaat met een toename van het vetpercentage. In een bulkfase wordt deze toename geaccepteerd. 

 

Cut: dit is het tegenovergestelde van bulken. Cutten betekent dat je zo lean mogelijk gaat eten (zo min mogelijk vet en suiker en slechts in beperkte mate koolhydraten) om vet te verliezen. Zo worden je spieren beter zichtbaar. 

 

Calorie: dit is de eenheid voor de hoeveelheid energie in voedsel. Een man heeft elke dag 2500 calorieën nodig en een vrouw 2000 calorieën. 

 

Vetpercentage: het vetpercentage geeft het gewichtspercentage vet aan in het menselijk lichaam. Voor volwassen mannen geldt dat een vetpercentage tussen de 11% en 25% gezond is. Voor vrouwen ligt dit percentage tussen de 23% en 36%.

 

Pull oefening: een pull oefening is een fitness oefening waarbij de spier wordt belast wanneer je het gewicht naar het lichaam toe  beweegt. De rug, buik en biceps zijn spiergroepen die je traint middels pull oefeningen. 

 

Push oefening: een push oefening is een fitness oefening waarbij de spier wordt belast wanneer je het gewicht van je lichaam af  beweegt. De schouders, borst, triceps en benen zijn spiergroepen die je traint middels push oefeningen. 

 

Spierdefinitie: spierdefinitie geeft simpelweg aan hoe goed je spieren zichtbaar zijn. Hoe beter je spieren uitkomen, hoe beter je bent gedefinieerd. Wanneer je een laag vetpercentage hebt en relatief veel spiermassa spreek je van een hoge spierdefinitie.  

 

Isolatie oefening: bij het uitvoeren van een isolatie oefening belast je alleen de focus spier. Alle andere spieren er omheen blijven onbelast. Dit is het tegenovergestelde van een compound oefening.

 

Compound oefening: bij het uitvoeren van een compound oefening belast je meerdere spieren tegelijkertijd. Dit kunnen zelfs spieren zijn van verschillende spiergroepen. De deadlift is een goed voorbeeld van een compound oefening. 

 

Splitschema: bij een splitschema worden spiergroepen van elkaar los getrokken en verspreid over meerdere dagen getraind. Een voorbeeld van een 3-daags splitschema is borst & triceps (dag 1), benen, schouders en buik (dag 2) en rug en biceps (dag 3). Dit is het tegenovergestelde van een fullbody schema waarbij de focus van een trainingsdag op een spiergroep ligt.

 

Eiwitten: eiwit is een voedingsstof. Eiwitten vallen uiteen in dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten vind je met name in vlees, vis en eieren. Een volwassen persoon heeft per kilo lichaamsgewicht ongeveer 0,8 gram eiwit nodig. Eiwit fungeert onder andere als bouwstof voor je lichaam. Alle lichaamsweefsels bestaan uit eiwitten. De meest complete vorm van eiwitten is whey eiwit. Whey eiwitten zijn er in 3 verschillende soorten: whey proteïne concentraat, whey proteïne isolaat en whey proteïne hydrolysaat. De meest pure vorm, en daarmee de beste variant, is de hydrolysaat. Deze bestaat voor 99% uit pure eiwitten. De belangrijkste bouwsteen in eiwit zijn aminozuren. 

 

Amino's:  aminozuren zitten in eiwitten en fungeren als bouwstenen voor je lichaam. Ze zijn essentieel bij de opbouw en herstel van spiermassa. Er zijn essentiële en niet-essentiële aminozuren. De niet-essentiële aminozuren maakt je lichaam zelf aan. De essentiële aminozuren moet je dus uit je voeding halen of via een supplement. In totaal zijn er 22 verschillende soorten aminozuren waarvan er 9 essentieel zijn.

 

BCAA: BCAA staat voor Branched Chain Amino Acids en behoort tot een specifieke groep aminozuren: leucine, isoleucine en valine. Dit zijn 3 essentiële aminozuren die snel door het lichaam kunnen worden opgenomen. Ze zorgen voor spieropbouw en herstel waardoor je trainingsprestaties verbeteren. 

 

Creatine: creatine is een lichaamseigen stof en wordt aangemaakt in de lever. Het wordt gevormd uit 3 verschillende aminozuren: arginine, glycine en methionine. Creatine wordt gebruikt om de prestaties van krachtsporters te verhogen tijdens kortdurende krachtsinspanningen.