Kracht

spierkracht ontwikkelen opbouwen informatie

Voor veel sporters is het doel om een sterk en krachtig lichaam te ontwikkelen. Maar waar moet je op letten wanneer je kracht wilt opbouwen? Cruciaal is het aantal herhalingen dat je per set maakt en het gewicht dat je hiervoor gebruikt. Idealiter bestaat een set uit maximaal 6 herhalingen. Wanneer je meer dan 6 herhalingen maakt verschuift je focus naar het opbouwen van spiermassa in plaats van kracht. Het ideale traingewicht hiervoor is 80% - 100% van je maximale traingewicht. Voer per oefening 4 tot 6 sets uit.

 

Belangrijk: neem voldoende rust tijdens je workout! Wanneer je traint om kracht op te bouwen mag je relatief lang rusten tussen je setjes. Zo ben je voldoende hersteld om weer alles te kunnen geven tijdens de volgende set. Hanteer derhalve een ideale rustperiode van 2 - 4 minuten. Samenvattend, een trainingsschema met als doel het vergroten van je spierkracht bestaat uit:

 

- 4 - 6 sets per oefening

- 1 - 6 herhalingen per set

- 80% - 100% van je maximale traingewicht

- rustperiode van 2 - 4 minuten


Trainingsschema's om spierkracht op te bouwen

Trainingsschema trainingsschema's workout workoutschema spierkracht ontwikkelen opbouwen