5 slaapverwekkende tips

slapen goede nachtrust uitgerust wakker worden tips

Van de Nederlandse volwassenen kampt 50% wel eens met slaaptekort. En 10% leidt aan chronische slapeloosheid: insomnia. Dit leidt er toe dat je je overdag suf en slaperig voelt. Maar het kan ook leiden tot hoofdpijn, neerslachtigheid, concentratieproblemen en verminderde weerstand. Een goede nachtrust is dus van essentieel belang om goed te functioneren.

 

Ieder mens is anders

De hoeveelheid slaap die nodig is verschilt per individu. Als vuistregel houden verschillende wetenschappelijke journals tussen de 7 en de 8 uur slaap per nacht aan. Maar dit kan per persoon verschillen. Albert Einstein zei altijd dat hij minstens 10 uur per nacht moest slapen om optimaal te kunnen presteren. Maar de Franse Generaal Napoleon en de Amerikaanse President Donald Trump zeggen aan 4 uur per nacht genoeg te hebben. Echter is de vraag of dat waar is, dit zou natuurlijk fake news kunnen zijn. 

 

Waarom slapen?

Al eeuwenlang wordt er onderzoek gedaan naar de vraag waarom we slapen. En tot op de dag van vandaag is hier nog geen eenduidig antwoord op geformuleerd. Vanuit een evolutionair oogpunt gezien is slapen erg onverstandig omdat je slapend een makkelijke prooi bent. Dat het gaat om energiebesparing is een fabeltje. De hoeveelheid energie die in rust wordt bespaard is zeer gering. Wat wel vast staat is dat we slaap nodig hebben cognitieve taken zoals spreken en denken goed uit te kunnen voeren. 

 

Wereldrecord

Het wereldrecord niet-slapen staat op naam van Randy Gardner gevestigd in 1965. Hij bleef 264 uur (11 dagen) wakker. Dit leidde tot sterk verminderde cognitieve functies en hallucinaties. 

 

Een goede nachtrust

Wat moet je doen om 's nachts heerlijk door te kunnen slapen:

 

1. Verban je telefoon, tablet en laptop uit bed. Het blauwe licht van deze devices heeft een negatief effect op je slaap. Zet de t.v. een uur voordat je naar bed gaat uit en raak je mobiel niet meer aan.

 

2. Veel mensen gaan piekeren op het moment dat ze hun kussen raken. Je denkt na over de belangrijke presentatie van morgen of het vervelende gesprek dat je hebt gehad met een collega. Zet voordat je naar bed gaat deze gedachtes op papier. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je de onderwerpen waar je over piekert opschrijft ze minder actief aanwezig zijn als je in bed kruipt.

 

3. Drink in de 6 uren voordat je naar bed gaat geen cafeïne meer. Een laatste bakkie na het avondeten is funest voor een goede nachtrust.

 

4. Span je niet overmatig in voordat je naar bed gaat. In plaats daarvan kun je beter rust houden en nog even een boek lezen of praten met je partner. Uiteraard is mediteren helemaal een goede manier om volledig tot rust te komen.

 

5. Wanneer je last hebt van slapeloosheid kun je slaapangst ontwikkelen. Dit zijn negatieve gedachten over het niet in slaap kunnen komen. Je gaat geforceerd in slaap proberen te vallen wat weer averechts werkt. Raadpleeg in dit geval een (huis)arts of slaapexpert om je van je slaapangst af te helpen.