Nooit meer stress

nooit meer stress

Ervaar jij stress? Dan ben je niet de enige. 70% van de Nederlandse volwassenen zegt dagelijks stress te ervaren. Stress laat zich definiëren als druk of spanning. Wanneer iemand een ongezonde dosis druk of spanning ervaart wordt er gesproken over stress. Stress is dus wat anders dan gezonde spanning. Een bepaalde mate van spanning is zelfs goed voor je. Je wordt scherper, alerter en efficiënter wat leidt tot een beter prestatievermogen. Evolutionair gezien ervaar je stress in bedreigende situaties om je overlevingskansen te vergroten.

 

Perceptie

Vrouwen ervaren over het algemeen meer stress dan mannen. Hoe stress wordt ervaren verschilt dus per persoon. In hoeverre je vatbaar bent voor stress is erfelijk bepaald. Uit onderzoek blijkt dat mensen die perfectionistisch zijn en veel van zichzelf eisen de grootste kans hebben om stress te ervaren. Evenals mensen die geen 'nee' kunnen zeggen en bovengemiddeld streven naar de erkenning en waardering van anderen.

 

Klachten

De klachten die voortkomen vanwege stress kunnen zich op 3 verschillende manieren uiten: fysiek, mentaal en in gedrag. Fysiek ervaren mensen pijn zoals hoofdpijn of nekpijn en zijn ze vatbaarder voor ziekten vanwege een aangetast immuunsysteem. Mentaal uit stress zich door een neerslachtig gevoel, concentratieproblemen, cynisme en machteloosheid. Mensen die onder stress staan reageren sneller geïrriteerd of geprikkeld. Stress kan ook de gedragingen van mensen beïnvloeden. Meer roken, drinken, drugsgebruik en (ongezond) eten zijn slechts een paar voorbeelden. In het slechtste geval kan langdurige stress omslaan in een burn-out wat betekent dat je maanden uit de roulatie bent. 

 

Stop stress in 4 stappen

 

1. Bereid je voor. Een lastig gesprek met een klant, een moeilijk examen of een belangrijke presentatie voor je manager? Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent zodat je het gevoel van onzekerheid verkleint. Hoe meer je voor je zelf het gevoel hebt dat je weet wat je moet doen, hoe comfortabeler je gaat voelen. Maar accepteer ook dat niet altijd alles kan lopen zoals je van te voren hebt bedacht. 

 

2. Laat het los. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar neem je werk niet mee naar huis en visa versa. Zodra je je laptop dichtklapt op vrijdagmiddag is het tijd voor ontspanning, plezier en genieten van vrienden en familie. Wanneer je je de hele week volledig hebt ingezet verdien je ook je rust! Dus niet stiekem werkmails gaan checken in het weekend.

 

3. Relativeer. De stress die mensen voor zichzelf creëren staat vaak niet in verhouding tot de activiteit. Stel jezelf daarom de vraag wat het ergste is dat je in een bepaalde situatie kan overkomen. Je leven valt echt niet uiteen omdat je een tentamen moet herkansen of omdat je baas een keer niet tevreden is over een bepaalde opdracht. Accepteer dat het leven nooit een aaneenschakeling van topprestaties zal zijn.

 

4. Kom in actie! Fysieke inspanning is een effectieve manier om je stress te verslaan. Dus ga hardlopen, leef je uit op de tennisbaan of duik de gym in. Inspanning zorgt ervoor dat stress je lichaam verlaat. En ja, sex helpt ook!