Zo word je uitgerust wakker

zo word je uitgerust wakker tips

Sommige mensen staan nog voordat hun wekker af is gegaan helemaal uitgerust en fit naast hun bed terwijl anderen abrupt uit hun slaap worden getrokken door een piepende alarmklok. Hoor jij bij de groep die 's ochtends met pijn en moeite het bed uitkomt en het eerste uur niet vooruit te branden is? Dan is dit artikel speciaal voor jou!

 

Slaapfasen

Elke nacht doorloop je in je slaap 5 verschillende slaapfasen. Elke cyclus van deze 5 fasen duurt ongeveer 1,5 uur. Voor een volledige nachtrust dien je dus minimaal 7,5 uur te slapen. De eerste fase is de overgang van waken naar slaap. Vervolgens breken er 3 fasen van diepere slaap aan waarbij je bij elke fase telkens iets dieper slaapt dan de vorige fase. Ten slotte kom je dan in de diepste slaap fase terecht; de REM-slaap. 

 

REM-slaap

REM staat voor rapid eye movement. Het is de meest diepe slaapfase waar je 's nachts doorheen gaat. Tijdens deze fase zijn je spieren slap en bewegen je ogen snel en willekeurig heen en weer. Hoelang je per nacht in de REM fase doorbrengt is afhankelijk van je leeftijd. Voor volwassenen is dit zo'n 20% van nacht terwijl dit voor kinderen meer dan de helft van de nacht is. Hoe langer je in een nacht door hebt gebracht in de REM fase, hoe fitter en uitgeruster je zult opstaan. Het is tevens de fase waarin je het meeste droomt.

 

Snoozen

Het gevoel dat je wekker gaat maar je toch nog even kunt blijven liggen is voor veel snoozers de reden om dit te doen. Toch zeggen experts dat snoozen niet goed voor je is. Na het snoozen kom je namelijk niet meer in je diepe slaap terecht waardoor je slaapkwaliteit hebt verloren. In veel gevallen haal je jezelf uit de REM slaap om vervolgens nog een aantal minuten in een lichte slaapfase door te brengen. Je staat uitgeruster op als je de REM fase had afgemaakt. Toch is er tot op heden geen wetenschappelijk bewijs geleverd dat snoozen voor een significant slechtere nachtrust zorgt.

 

Slaap en cultuur

Elk land kent zijn eigen gewoonten en eigenaardigheden als het op slapen aankomt. Zo is het in Japan heel gewoon om op kantoor en andere openbare plekken te slapen. Even 20 minuten een tukje doen achter je bureau? Dat is in Japan heel normaal. Daarmee wil de Japanse werknemer aan de baas laten zien dat hij zo hard werkt dat hij spontaan achter zijn computer in slaap valt.

De Aboriginals slapen al eeuwen lang in groepen. Dit is onderdeel van de Australische cultuur. Op deze manier wapenen de Aboriginals zich tegen gevaar van buitenaf. Men ligt in lange rijen waarbij de mannen aan de buitenkant slapen en de meest kwetsbare in het midden. 

In West-Europa slapen we 's nachts en ontwaken we wanneer de ochtend is aangebroken. In een aantal Afrikaanse landen pakken ze dat heel anders aan. Daar gaat men slapen als ze moe zijn. Het klinkt vrij logisch maar dat betekent dat er geen vast slaap ritme is onder de bevolking. Het kan dus zomaar zijn dat er overdag een aatal uur wordt geslapen terwijl mensen 's nachts druk in de weer zijn.

 

Tips om uitgerust wakker te worden

 

1. Voldoende nachtrust: zorg ervoor dat je elke nacht minimaal 7,5 uur slaapt. Dit geeft je lichaam de kans om alle slaapfasen volledig te doorlopen wat zal leiden tot een uitgerust en fit gevoel bij het ontwaken.

 

2. Zet geen wekker: je lichaam kan zelf exact bepalen wat voor jou het meest gunstige moment is om wakker te worden. Veel mensen zetten op werkdagen hun wekker standaard op hetzelfde tijdstip terwijl het voor je lichaam juist bevorderlijk kan zijn om een kwartiertje vroeger of later wakker te worden. Vertrouw daarom op het ritme van je lichaam in plaats van die irritante pieptoon van je wekker.

 

3. Niet snoozen: hoe lekker het gevoel ook kan zijn dat je nog even kunt blijven liggen als je wekker gaat, het is voor je nachtrust niet goed om te snoozen. De kans bestaat dat je abrupt uit je REM slaap wordt getrokken wat je daarna niet meer kunt compenseren. 

 

4. Elke dag hetzelfde ritme: wanneer je elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed gaat zal je lichaam hieraan wennen. Derhalve zal het 's ochtends ook rond hetzelfde tijdstip vanzelf weer wakker worden. Deze natuurlijke manier van wakker worden zorgt voor een meer uitgerust gevoel bij het opstaan. Probeer er daarom voor te zorgen dat je in het weekend je ritme niet volledig omgooit. Daar heb je op maandagochtend spijt van.

 

5. Gebruik nieuwe technologie: tegenwoordig zijn er verschillende apps en smartwatches die je allerlei informatie kunnen geven over je nachtrust. Ze meten bijvoorbeeld hoeveel uur van je totale nachtrust in je REM slaap hebt gezeten. Deze kennis geeft je inzicht en je slaappatroon en biedt je de gelegenheid om, waar nodig, veranderingen aan te brengen.