Triceps

anatomie spieren triceps

Je biceps is bepalend voor de omvang van je bovenarm? Fout! Twee derde van de omvang wordt bepaald door je triceps en 'slechts' een derde door je biceps. De triceps verdient in die zin dus extra aandacht omdat het je bovenarmen definieert. Een goed gedefinieerde triceps is een goede indicator van een sterk lichaam.

 

Om het niet onnodig complex te maken zien we de triceps als een spier (triceps brachii) die hecht aan de achterkant van je arm tussen je elleboog en schouder. Formeel heeft de triceps 3 aanhechtingspunten. Hier omheen liggen meerdere kleine spieren die ook tot de triceps behoren. Deze worden tijdens het trainen van de triceps brachii ook belast.

 

De meest effectieve oefeningen

 

Cable push down

Deze oefening wordt uitgevoerd via een korte rechte stang of een touw dat aan een kabel hangt. Duw de armen naar beneden om de triceps goed op te rekken. Het voordeel van het touw als opzetstuk is dat je je triceps nog een extra strech kan geven op het laagste punt om de spier optimaal te belasten. 

 

Dippen

De meeste sportscholen hebben een dipping station. Je kunt jezelf ook opdrukken tussen twee stangen of andere apparaten. Laat jezelf zakken totdat je ellebogen een hoek van 90 graden bereiken en druk jezelf weer omhoog. Deze oefening is met alleen je eigen lichaamsgewicht al redelijk zwaar. Via gewichten die je aan je heup of nek bevestigt kun je de oefening nog zwaarder maken.