Supplementen

Als aanvulling op de dagelijkse voeding nemen zowel sporters als niet-sporters supplementen in. Multivitaminen zijn erg populair omdat het een snelle manier is om verzekerd te zijn dat je van tientallen vitaminen en mineralen voldoende binnen krijgt op een dag. 

 

Er zijn specifieke groepen mensen die supplementen nemen om een gebrek aan inname te compenseren. Vegetariërs lopen het risico door een vis en vleesloos dieet te weinig B12 binnen te krijgen. Dit is eenvoudig te compenseren met een B12 pilletje bij het ontbijt.

 

Wanneer je gevarieerd eet en je voeding bestaat uit voldoende groente, fruit, zuivel, noten, volkorenproducten en vlees of vis is het bijslikken van supplementen vaak niet nodig. Afhankelijk van je dagelijkse inspanningen, het seizoen of het gebrek aan een bepaalde voedingsstof in je dieet kan je overwegen toch supplementen te gaan gebruiken.

 

Wanneer je vaak in de sportschool te vinden bent zijn er andere supplementen die je kunt overwegen om het herstel en opbouw van spiermassa en conditie te bevorderen. De meest bekende zijn eiwitten en aminozuren. Wanneer je je lichaam meerdere keren per week bovengemiddeld belast is het verstandig om je dieet aan te vullen met fitness specifieke supplementen. Vraag je zelf wel altijd af of hetgeen je bijneemt als aanvulling op je normale voeding bijdraagt aan het doel dat je in de gym nastreeft. Maar het effectief inzetten van de juiste supplementen zullen je prestaties in de gym zeker verhogen!

 

supplement eiwitten
supplement creatine
supplement aminozuren
supplement BCAA
supplement omega 3
supplement pre-workout