Eiwitten

supplement eiwitten

Eiwit is een belangrijke voedingsstof voor het opbouwen van spieren. Eiwitten leveren calorieën en aminozuren. De aminozuren fungeren als bouwstenen in lichaamscellen en spieren. Deze ketens van aminozuren zijn in totaal in 22 verschillende vormen te vinden.

 

Er is een onderscheid tussen dierlijke eiwitten dat onder andere in vlees en vis zit en plantaardige eiwitten uit groente en graanproducten. Voor je lichaam werken deze twee vormen van eiwitten overigens hetzelfde.

 

Een volwassen persoon heeft per kilo lichaamsgewicht gemiddeld 0,8 gram eiwitten nodig. Wanneer je specifiek traint voor extra kracht of opbouw van spiermassa heb je meer dan 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. 

 

Whey eiwitten

De meest complete vorm van eiwitten is whey eiwit. Whey is een vloeibaar bijproduct van kaasproductie en zit in eiwitpoeders en shakes. Het lichaam neemt whey eiwitten snel op en kan het makkelijk verteren om zo het lichaam te herstellen.

 

Whey eiwitten zijn er in 3 verschillende soorten: whey proteïne concentraat, whey proteïne isolaat en whey proteïne hydrolysaat. De meest pure vorm, en daarmee de beste variant, is de hydrolysaat. Deze bestaat voor 99% uit pure eiwitten.

 

Neem je eiwitten in binnen 60 minuten na je workout voor het beste resultaat. Wacht niet langer dan een uur na het trainen met inname omdat de eiwitten snel verteren.